سایت شهدا کربکند

اهالی کربکند از شورای شهر و همچنین شهرداری دولت آباد جهت رسیدگی به وضع اتوبوس های این منتطقه تقدیر و تشکر می نمایند.امید است که این کار برای همیشه پایدار باشد و ما هم از طریق این وبگاه تمام اخبار و کارهای شهرداری دولت آباد را به کل ایران مخابره می کنیم.


تمام اتوبوس های باقوچخانه به دولت آباد از مسیر کربکند عبور خواهند کرد و قبلا اتوبوس کربکند بسیار کم عبور می کرد و این مسئله برای مردم بسیار مشکل و دردسر ساز بود اما با همت مسئولین و مردم کربکند این مشکل رفع گردید.

----------

چند روز پس از انتشار این پست؟ خودتان قضاوت کنید

متاسفانه دوباره حرف و عمل شهرداری و شورای شهر پایدار نبود و به دلیل اعتراض مردمان لودریچه اتوبوس ها یکی در میان از کربکند و لودریچه می گذرند... امیدواریم که کارهای بعدی دیگه پایدار باشه

 

شاخه گل پاک گردید



تاريخ : یکشنبه ۱۳٩٠/٦/٢٧ | ۱:٢۳ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

باغ پرندگان استان اصفهان

مقدمه
باغ پرندگان فعالیت خود را در مرداد ماه 1375 آغاز کرده است. این باغ با مساحتی بالغ بر 55000 مترمربع یکی از جاذبه های تفریحی شهر اصفهان است. این مجموعه که بخشی از پارک جنگلی ناژوان و رودخانه زاینده رود است از معدود باغهای پرندگان در خاورمیانه می باشد. مساحت داخلی زیر توری باغ 17000 مترمربع و مساحت توری که بر روی 16 ستون متحرک به ارتفاع حداکثر 32 متر قرار گرفته است 40000 مترمربع است.
باغ پرندگان توسط شهرداری اصفهان احداث شده است و اکنون تحت مدیریت طرح ساماندهی ناژوان و صفه اداره می شود.
این مجموعه از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که به اختصار به معرفی آنها می پردازیم:

جزیره باغ پرندگان

این جزیره بزرگترین جزیره رودخانه زایند رود است که فضای سبز آن زیبایی خیره کننده ای به باغ پرندگان داده است. این جزیره با یک پل چوبی به باغ پرندگان متصل می شود.

برای خواندن بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۱۳٩٠/٦/۱۸ | ٢:٤٧ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

 

گویند که در زمان شاه عباس صفوی،شیخ بهایی(ره) ماموریت یافت که کار تقسیم آب را در شهر اصفهان و روستاها و شهرهای اطراف انجام دهد پس از پایان یافتن تقسیم آب زاینده رود برای کشاورزی بوسیله ی حفر مادیهایی که هنوز در شهر اصفهان دیده می شود به اطراف اصفهان سفر کرده است تا هم برای اهالی آن مناطق که از آب زاینده رود بی بهره هستند فکری کرده است تا هم برای اهالی آن مناطق که از آب زانده رود بی بهره هستند فکری کرده باشد هم بر روتق و آبادی این دیار بیفزاید طبق این برنامه و هدف شیخ بهایی در اوایل قرن 11 هجری قمری به دیار کربکند امروزی می آید به دستور او گروهی از کرد ها که در آن زمان مهارت و تخصص زیادی در حفر چاه و قنات داشته اند مشغول کندن قنات می شوند و این کار با موفقیت انجام می شود و آبی که گویند قریب به 20 اینچ از آن می آمده است زمینه را برای زندگی و ایجاد آبادی و آبادانی  مهیا کرده است.

شیخ بهایی این آب را طبق رسم آن زمان بین 70 خانوار که از نعمت آب که مایه ی حیات و آبادانی بوده بی بهره بوده اند و بعضا از نقاط مختلف اصفهان بوده اند تقسیم می کند.

آنها در قلعه ای بنام باغ گل که در حوالی مکینه باغ میر (مکینه شغالی) بوده است که گویند هنوز بقایای آن قلعه و پی های آن را می توان یافت سکنی گزیدند سپس با تقسیم زمین ها و احداث باغ ها در مکان کربکند فعلی به تدریج خانه هایشان را نیز به باغ هایشان متصل می کرده اند و به این شکل پس از گذشت حدود چهار قرن به کربکند فعلی تبدیل شده است و نام آن با توجه به اینکه قنات که عامل احداث این محل بوده را کردها کنده بودند اینجا را کرد کند نامیدند و بر اثر استعمال زیاد به کربکند تبدیل شده است.

مطالب بالا طبق تحقیقات شنیداری و بعضا مکتوب انجام گرفته است و به طور خلاصه خدمت عزیزان ارائه گشته است. با تشکر از مجله قاصدک کربکند

تمام مطالب بالا خصوصی می باشد و تنها با ذکر منبع www.korbekand.persianblog.ir مجاز به استفاده آن هستید



تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٠/٦/۱٧ | ۱:٥٩ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

مهدیه اصفهان

مجتمع خیریه مهدیه اصفهان مرکب از مجموعه های متعدد است که از موقوفات حضرت ولی عصر علیه السلام بوده ودر سال 1374 تاسیس گردیده وزیر شماره 752 به ثبت رسیده است. هیئت امناء این محتمع مرکب از بیست وپنج نفر از خیر اندیشان ومعتمدان شهر اصفهان از صنوف مختلف اعم از پزشکان، مهندسان، اساتید دانشگاه وکارمندان عالی رتبه وتجار محترم بازار باشند که همگی آنها تقربا الی الله در جهت نیل به اهداف خیریه همگام با حجة الإسلام والمسلمین آقای حاج سید احمد روضاتی مفتخر به انجام خدمت به آستان مقدس امام زمان علیه السلام می باشند.

 ضمن حمد و ستایش پروردگار متعال که ما را مفتخر به توفیق خدمتگزاری به آستان مقدس ولی عصر (عج)نموده وعرض تشکر وتقدیر وسپاس گزاری از همه نیک اندیشان وخیرین محترمی که ما را در این راستا راهنما ویاور بوده اند پس از گذشتن نزدیک به یک دهه از افتتاح مجتمع خیریه مهدیه اصفهان بر آن شدیم تا گوشه ای از اهداف وفعالیتهای این خیریه را باستحضار عموم شهروندان عزیز اصفهانی وبالاخص خیرین محترمی که ما را در پیش برد اهداف عالی این خیریه یار ومددکار بوده اند برسانیم.

 
برای خواندن بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٠/٦/۱٧ | ۱٢:٤۸ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

شهر دستگرد در فاصله 15 کیلومتری شمال شهر تاریخی اصفهان واقع شده است.
این شهر مانند اغلب نقاط جمعیتی منطقه برخوار از مناطق قدیمی به شمار می‌آید. به طوری که قدمت آن به قبل از اسلام برمی‌گردد. این مرکز جمعیتی، در زمان ساسانیان «دستگردته» نامیده می‌شده است که به زبان پهلوی به مفهوم دهکده، شهر، یا زمین هموار است.
توسعه و رشد فیزیکی شهر دستگرد با توجه به هسته اولیه شهر تا سال 1341 معادل 5/45 هکتار و از سال 1341 جهت توسعه فیزیکی شهر، به سوی جاده اصلی ارتباطی منطقه برخوار با شهر اصفهان است.
جمعیت شهر در سال 1385 معادل 15524 نفر شامل 7960 نفر مرد و 7564 نفر زن در 4128 خانوار بوده است. عمده مهاجرت شهروندان دستگرد از نوع مهاجرت فصلی است که به منظور کسب درآمد در بخش کشاورزی در مناطق جنوب کشور انجام می‌گیرد.
شهر دستگرد یکی از شهرهای فوق‌العاده جوان می‌باشد به طوری که حدود 64درصد جمعیت کل شهر زیر 25 سال می‌باشد. ساکنین شهر دستگرد به زبان فارسی صحبت می‌کنند و دارای دین اسلام و مذهب شیعه اثنی‌عشری هستند و اعتقادات مذهبی آنان بالا است.
درآمد اکثر آنان از شغل کشاورزی است. مشاغل آزاد چون صنایع دستی، قالی‌بافی در این شهر فعال است. این شهر از پتانسیل اشتغال‌زایی – تولیدات لبنی و کشاورزی برخوردار است و برخی از احتیاجات استان را نیز تأمین می‌نماید. افزایش جمعیت – بالارفتن میزان سواد و رشد فرهنگی شهروندان، افزایش سطح درآمد و هزینه، شهر دستگرد را نسبت به گذشته خود، متفاوت کرده است. شهروندان آن متدین و انقلابی و پایبند به ارزش‌های دینی و ولایتمدار هستند به طوری که برگزاری مراسم و مناسبت‌ها، راهپیمایی‌ها و انتخابات و کلیه صحنه‌های اجتماعی در این شهر، شور و حال وصف‌ناپذیری دارد.
دستگرد دارای اماکن تاریخی و باستانی متعددی است از جمله می‌توان امامزاده ادهم(ع)، مسجد جامع، حمام قدیمی و 8 خانه تاریخی را نام برد که همگی در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

شهرستان : برخوار

شهر : دستگرد

جمعیت : 15524 نفر

تاریخ تاسیس شهرداری : 1345

درجه شهرداری : 5

فاصله شهر تا مرکز استان : 15 کیلومتر

مسافت شهر : 224 هکتار

 

 

منابع : شهرداری دستگرد - وبگاه رسمی کربکند برخوار

کلمات کلیدی : معرفی شهر دستگرد ، معرفی دستگرد ، شهرداری دستگرد ، دستگرد ، دستگرد اصفهان ، آثار تاریخی دستگرد ، وجه تسمیه شهر دستگرد ، جمعیت دستگرد ، دستگرد اصفهان ، زمین کشاورزی دستگرد ، معرفی شهر دستگرد ، شهرداری دستگرد برخوار ، شهرداری دستگرد ، متن دستگرد ، معرفی شهرداری دستگرد ، شهردار دستگرد ، منابع دستگرد ، کربکند ، نقشه هوایی دستگرد ، نقشه ماهواره ای دستگرد ، نقشه دستگرد ، شماره تلفن دستگرد



تاريخ : چهارشنبه ۱۳٩٠/٦/۱٦ | ٥:۳٠ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

محمد اصفهانی - کربکند اصفهان

زندگی

در سحرگاه روز 14 تیر ماه سال 1345 همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) حوالی اذان صبح ، محمد مهدی واعظ اصفهانی در خیابان 17 شهریور ( میدان شهدا ) تهران به دنیا آمد . پدر ایشان اهل اصفهان بودند و مادر ایشان متولد تهران هستند اما بواسطه ایشان هم اصلیت اصفهانی دارند . از نوادگان وحید دستگردی (شاعر معروف) ، تک فرزند خانواده و متاهل هستند.

برای خواندن بقیه بیوگرافی به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه ۱۳٩٠/٦/٩ | ۱:٠٥ ‎ق.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

گز برخوار - کربکند برخوار

 

اشترسوواری گو دولادولا  ندارو :

چیزی که آشکار است را نمی شود پنهان کردیادر نظر نگرفت

----

اشتر واری هیچیژ راس نه او :

آدم نادرست وخلاف کار

----

اشترای خو ملی آلش کرته  :  درمعامله ضرر کردن

ملی : گربه  -   آلش : عوض کردن

----

اشتردا روکولوزام که :

ترجمه : شترت را به مزرعه پنبه ام واردکن

یعنی : اگر می توانی  هرکاری که می خواهی درحق من انجام بدهی ،انجام بده

---

او خون دو وه بی بی یه :

ترجمه : آب خونابه شده است .

اگرامری برای کسی پیش آید که محنت وسختی برایش داشته باشد.

 

برای مشاهده بقیه ضرب المثل ها به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ۱۳٩٠/٦/٧ | ۱٠:٥۱ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

 پل شهرستان یا پل جی یا پل جسر حسین قدیمی‌ترین پل اصفهان روی رودخانهٔ زاینده رود است. این پل در زمان ساسانیان ایجاد گردید و در زمان دیلمیان و سلجوقیان تعمیر و مرمت شده‌است. پل شهرستان در جی قدیم در شرق اصفهان واقع شده‌است. پایه ‏های آن بر روی سنگهای طبیعی کف رودخانه استوار گردیده‌است. طول پل از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، در حدود ۱۰۵ متر و عرض آن از ۴/۲۵ تا ۵ متر متغیر است. جهت پل، شمالی - جنوبی با کمی انحراف است. پل شهرستان دارای یازده چشمه و دوازده پایه سنگی بزرگ است اما قسمت فوقانی پل که جهت عبور و مرور بوده خراب شده‌است و فقط پیاده می‌توان از روی آن عبور کرد.

 

 

برای مشاهده بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه ۱۳٩٠/٦/٦ | ۳:٢٩ ‎ق.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

نصرالله معین نجف آبادی (متولد ۱۳۳۰ در نجف آباد اصفهان) خواننده سرشناس موسیقی پاپ ایرانی است. او بیشتر با نام معین شناخته می‌شود. وی هم‌اکنون مقیم آمریکا است و در شهر سانتا روزا، کالیفرنیا زندگی می‌کند.

معین در خانواده‌ای ۱۳ نفره همراه با ۳ برادر و ۷ خواهر بزرگ شد. وی از دوران کودکی علاقه خود را به آواز نشان داد. معین در سن ۱۸ سالگی نزد اساتید آواز آن زمان همچون تاج اصفهانی و حسن کسایی به یادگیری گوشه‌ها و دستگاه‌های آواز ایرانی پرداخت.

نوشته وبلاگ رسمی کربکند :

این مطالب برای تایید شخص معین و کارهایش نیست و فقط جنبه اطلاع رسانی دارد

برای خواندن ادامه این بیوگرافی به ادامه مطلب بروید.



ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٠/٦/۳ | ۱٠:۳٥ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

شهر جوزدان با قدمت 800 ساله یکی از قدیمی ترین شهر های استان اصفهان به شمار میرود که بهترین دلیل بر این
مدعا سنگ های قدیمی موجود در ساختمان مسجد جامع است که قدمت این مسجد به دوران مغولی – تیموری میرسد و قنوات کهن و گنبد های خشتی و همچنین آستان متبرکه امام زاده ساره مریم جوزدان که بر اساس شواهد ذکر شده این بنای مقدس متعلق به خواهر ناتنی بزگوار حضرت امام رضا(ع) میباشد و مردم جوزدان بسیاری از واسته ها ونیاز های معنوی خود را از این آستان مبارک طلب حاجت می نمایند.

شهر جوزدان در 8کیلومتری جنوب شرقی نجف آباد واقع شده و از جنوب شرق به شهر جدید فولاد شهر و از غرب به زمین های کشاورزی و شهرک صنعتی نجف اباد و جنوب به تپه ها و کوهای امتداد یافته رشته کوههای زاگرس موسوم به کوه پنجی مشرف میشود هسته اولیه شهر را اهالی گرگ آباد ( منطقه ای در مسیر کوه فشارچه کنونی) تشکیل داده اند که به دلیل وجود گرگ های وافر در این منطقه به این نام شهرت یافته است به علل نامشخص گرگ آباد منطقه ی مناسبی برای زندگی نبوده و ساکنانش این محل را ترک گفته (وجود خرابه هایی از حمام عمومی و چند دیوار گلی در صدهً قبل شاهد براین مدعا میباشد .بسیاری از آنها به حوالی تهران مهاجرت میکنندو هنوز مهاجران گرگ آبادی در تهران پسوند فامیلی جوزدانی را همراه فامیل خود دارند و بقیه ساکنان زندگی را در کنار گرگ آباد( جوزدان فعلی) ادامه میدهند که جوزدان کنونی را به وجود می آورند.

وجه تسمیه شهر جوزدان :

جوزدان متشکل از دوکلمه ی جوز به اضافه دان میباشد کلمه جوز در لغت عرب به معنی گردو میباشد و این جوزدان بعلت دارا بودن از درختان گردو فراوان ، جوزدان نام گرفته که دان آن پسوند دارا بودن میباشد . جوزدان ترکیب یافته از نام های مختلف است که به ترتیب عبارتنداز جوزجان – جوزان ( به نقل از کتاب مرده کشان جوزان نوشته ابوالقاسم پاینده) - جوزدان میباشد البته بعضی ها نیز این چنین استنباط میکنند بعلت گرمای زیاد و خشک بودن هوای این جوزدان به جزدان معروف بوده است و کم کم به جوزدان تغیر نام داده است ولی این برداشت ریشه و سند معتبر ندارد.

موقیعت جغرافیایی شهر جوزدان :

شهر جوزدان برروی دشت بنا شده است و ارتفاع آن از سطح دریا 1635 متر میباشد . کوههای جنوبی جوزدان موسوم به کوه فشارچه میباشد و مرتفع ترین آنها کوه پنجی میباشد که از شمال غربی نجف آباد به جنوب شرقی ان کشیده شده است . اقتصاد جوزدان بر پایه کشاورزی و دامداری بنا شده است ، کشاورزی مهمترین و اساسی ترین قطب اقتصادی این منطقه میباشد آب کشاورزی این شهر از چاههای حفر شده توسط اهالی و سه رشته قنات کهن که حدودا هرکدام 10کیلومتر طول دارند تامین میشود که به راستی حکایت از همت بلند مردم دارد؛ همچنین کانال آب رسانی جوزدان که منشعب شده از رودخانه زاینده رود است . و قلب حیاتی کشاورزی جوزدان است . این کانال از زاینده رود سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از شهرها و جوزدان های مختلف و سیراب کردن اراضی منطقه وارد جوزدان میشود و زمین های زراعی را پوشش میدهد و سپس به راه خود ادامه داده ودر سر راه خود زمین های کشاورزی شرق کانال را نسبتا مشروب میکند سپس دو شاخه میگردد ( یکی به طرف خمینی شهر و دیگری به طرف قهدریجان) و مجددا به زاینده رود میریزد.

کشاورزی :

زمین های کشاورزی جوزدان به کاشت انواع گونه های گیاهی جواب میدهد از جمله غلات ، صیفی جات و انواع درختان میوه در قدیم جوزدانیان به کاشت خشخاش اشتغال داشته اند و محور اقتصادی زندگی آنها بر این گونه ی گیاه می چرخیده است که این گیاه برای پذیرایی از درباریان استفاده میشده است البته درآن زمان گشت تریاک مرسوم بوده و هنوز هم از تریاک جوزدان به بهترین نوع آن یاد میشود در زمان محمد رضا شاه باتوجه به این که تریاک زیاد گشت میشده وبرای اهالی منطقه خطرافرین بوده جنبه اقتصادی آن نادیده گرفته شده و کشت آن ممنوع گشت . و تمام تریاک های موجود درخانه های اهالی توسط امنیه های دولتی کشف و ضبط گردید که البته کاشت این گیاهان مذکور منسوخ شده و مردم جوزدان بیشتر به کشت غلات مهمی که برای آنها صرفه ی اقتصادی دارد همت گماشته اند از جمله غلاتی چون گندم ، جوو بویژه برنج لازم به ذکر است که برنج جوزدان از مرغوبیت و معروفیت خاصی برخوردار است و در بازار به برنج لنجان معروف است و نه تنها در کشور ایران مورد استفاده قرار میگیرد بلکه به خارج از ایران نیز صادر میشود همچنین باید متذکر شویم که مردم تمام نیازهای کشاورزی خود را ، خود برآورده میکنند واز این نظر خود کفا میباشند.

دامداری :

از دیر باز در جوزدان دامداری رواج داشته است و تاکنون ادامه دارد کشاورزان در کنار کشاورزی از حرفه دامداری نیز بهره میبرده اند و برخی فقط به صورت حرفه ای کار دامداری را ادامه میدهند تااکنون که در اطراف جوزدان دامداری های صنعتی رواج پیدا کرده است .

جمعیت :

طبق آمار گرفته شده از مرکز آمار ایران در سال 1365 جمعیت حوزدان دارای 908 خانوار و 4987 نفر بوده است که طی سال های متمادی در اثر مرگ ومیر و زاد وولد ومهاجرت جمعیت کاهش یا افزایش یافته است بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1385 تعداد خانوار ها به 1643 و جمعیت آن درحدود 6536 نفر بوده است . لازم به ذکر است زبان اصلی مردم فارسی سلیس کمی رو به گویش محلی است و برای عموم قابل فهم میباشد البته در سال های اخیر گویش های محلی از زبان رفع شده و بارشد فرهنگی و ارتباط با دنیای شهر نشینی گویش محلی در زبان کمتر ملموس میباشد.

مردم شناسی :

مردم این جوزدان انسانهای بسیار سخت کوش ، باغیرت ، مهمان نواز ، و باهوش و درایت میباشند .و آنچه از مکاتبات نویسندگان استنباط میشود . و به دیده نظر گماشته میشود و گنجینه ای که از پیشنیان سینه به سینه و نسل در نسل به مارسیده است جوزدانیان انسانهای باهوش و ذکاوت بوده اند که زیرکی خاصی در رفتار آنها نمایان بوده و افکاری که در سر می پروارنده اند حاکی از فکر وسیع آنها بوده شاید جو حاکم برآن زمان و شرایط حاکمه باعث میشده آنها جهت رفع مشکلات و معضلات خود هوشمندانه عمل نمایند اما بااین وجود آنها با راهکارهای شاهکار و زیرکانه خود دست به اقدامات منحصر به فر دی زده اند جوزدان در قدیم الایام دارای چهرهای مشهور و شخصیت های برجسته ای بوده نظیر حاج آقا باقریین و حجت الاسلام علی محمد هاشمی که درزمان پهلوی و دردوران خفقان به قم میرفته اند و دروس حوزوی را فرا میگرفته اند سپس به جوزدان می امدند و به ارشاد و راهنمایی مردم می پرداختند آنها دراین راه زحمات زیادی را متحمل شده اند که قابل قدردانی و سپاس گذاری است همچنین در جوزدان شعرا و عارفان بزرگی که از آنها به ملا های ده تعبیر شده است می زیسته اند که به دلیل نبود امکانات و تحصیلات متاسفانه نامی از این بزرگ مردان بر جای نمانده است درکنار این شخصیت های بزرگ میتوان از کسانی نام برد که نامشان لرزه بر اندام مردم می انداخته ، افرادی نظیرسارم دوله( مالک جوزدان از قاجاریان) و فرزند آن اصغر مسعود ( اصغر میرزا) و رضا خان جوزدانی که از خوانین آن دوره میباشند یاد کرد ومیتوان گفت که رضا خان جوزدانی یکی از یاغیان آن زمان بوده که برخلاف جثه کوچک و اندام ضعیف فردی با رشادت و خوش استعداد، باغیرت ، وناموس پرست بود که در سال 1329 قمری ( 1290شمسی ) از زندان فرار میکند و در منطقه به طرفداری از شهریان می پردازد ، سال های 35 تا 37 قمری اوج رشادت و سلطه گری این شخص بر مردم بوده و موجب رعب ووحشت کاروانیان بوده است او درگردنه ها بر سر راه کاروانیان کمین میکرده و به تاراج اموال آنان میپرداخته.( شرح مفصل در کتاب دیار نون اثر علی یزدانی نجف آبادی ) این شخص پس ازجنگ جهانی اول وطی جنگهای درون منطقه ای توسط علی خان فلاردی واقامحمودبابااحمدی دستگیر شدودرزمان رضاشاه به داراویخته شد.در زمان رضا شاه با توجه به اعتقادات مذهبی مردم سادات صادق و عارفی مثل حاج آقا موسوی که بعنوان پیشوایان جوزدان مردم را هدایت میکردند و مورد احترام اهالی بوده اند در این جوزدان میزیسته اند .

آثار تاریخی :

1- امام زاده ساره مریم که در قسمت شمال غربی ورودی جوزدان میباشد از دیر باز مورد توجه اهالی مردم کل منطقه بوده است که درکنار آن مزارع شهدا واقع شده و قبرستان جوزدان در جوار این امام زاده شریف میباشد و تا این زمان مردم برای زیارت و ادای نذورات خود به این محل میایند . درزمانهای گذشته بازارهای مرسوم در جوار امام زاده روزهای پنج شنبه برپا بوده است این بازار ها معروف به « درپنج شنبه» بوده مردم هم برای زیارت و هم برای خرید مایحتاج درروز پنجشنبه به این مکان می آمدند کم کم با شکل گیری انقلاب اسلامی این پنجشنبه بازار هم برچیده شد.

2- در کنار این امام زاده بقعه ای وجود دارد معروف به بقعه آغا شاهزاده ( آغا بیگم ) که در حال حاضر متروکه شده است و پدر این بزرگوار در یزد دارای زیارتگاه می باشد .

3- در قسمت شمال شرقی جوزدان برج کبوتر خانه می باشد که مدتی به جهت دیده بانی شکارگاه منطقه ای وبعداً جهت برداشت فضولات پرندگان استفاده می شده ظل السلطان حاکم اصفهان که شکارچی ماهری بوده است وباخوانین زمان خوددراین منطقه شکارمیکرده است در مورد جوزدان گفته است که جوزدان ده بسیار بزرگ وشکارگاههای مناسبی داردو مانند قمشلو شکارش تعریف دارد. برج کبوترخانه به دلیل بی توجهی اهالی ومسئولین روبه تخریب نهاده بود که درسال 1385 و 1386 با همت امور میراث فرهنگی ترمیم وباز سازی گردید.

4- مسجد جامع: مهمترین واصلی ترین مکان تاریخی جوزدان که گویای هویت وقدمت جوزدان میباشد، تقریباً درمرکز جوزدان قرار دارد وبه مرور زمان در اطراف آن ساخت وسازهایی صورت گرفت از وجود سنگ قبرهای موجود در این مسجد می توان به قدمت دیرین آن پی برد.

در ضلع جنوب غربی این مسجدبقعه ای وجودداردبنام بقعه شیخ محمد.شیخ محمدعالم بسیار بر جسته ای بوده که از صوفبان زمان خود به حساب می رفته. در کنار این عالم بزرگوارتنی چند از علمای ان زمان نیز مدفون میباشند،از جمله شیخ صفی الدین شیخ ملکشاه متوفی هشتم جمادی الثانی 1101ه.ق به گفته ی مردم جوزدان درزمانهای قدیم تاجری با کاروان خود ازاین محل عبور میکرده که با شرایط بد جوی مواجه مشودوعبورش راازاین مکان ناممکن میسازد این اتفاق درخندق مجاورمسجد جامع رخ میدهدتاجرباخودمی اندیشد که چگونه راهی برای گذشتن پیدا کندپس باخود عهدمی بنددکه اگر موفق به عبورازاین منطقه شد مسجدی در کنار خندق بنا کند.وی موفق به عبور میشود وبنا بر عهد خود بنای اولیه مسجد را پایه گذاری میکند.و طی سالها مردم مسجد را مرمت می کنند تا به امروز که دارای بنای زیبایی میباشد مسجد دارای سردرب بسیار زیبایی بوده اما به دلیل نزولات جوی و گذشت زمان تخریب شده و به دلیل ناآگاهی برخی مسئولین مربوطه و پیگیری نشدن سازمان میراث فرهنگی تخریب شد اما گنبد اصلی هنوز پابرجا است ، لازم به ذکر است که این مسجد ابتدا مکتب خانه بوده و امام جمعه وقت اصفهان دراین مکان مدفون میباشد همچنین شش نسل قبل از حاج آقا باقریین نیز در این مکان به خاک سپرده شده اند که روحانیان معتبر آن زمان بوده اند.54- باغ شاهزاده : در زبان عامه از آن به باغ شازده تعبیر میشودکه درقدیم مقرحکومتی بوده. که شخصی به نام سارم الدوله آن را بنا نموده پس از آن باغ به پسرش اصغر میرزا به ارث میرسد. در وسط باغ امارت زیبایی و در پشت آن حمام و اتاق های خدمه میباشدکه این اتاق ها و حمام تخریب شده ( نمونه ی ساخت بنا و حمام آن مشابه به حمام ساخته شده در کاشان میباشد). هنوز کاج های بنا شده در زمان پهلوی پابرجا هستند و امارت وسط باغ هم بازسازی شده و در کنارآن استخر بزرگی بوده که هم اکنون هم وجود دارد و بقیه زمین برای امور تفریحی استفاده میشودکه پس از انقلاب اسلامی قسمتی از آن توسط سپاه پاسداران و قسمتی دیگر از آن توسط آموزش و پرورش مورد استفاده واقع شد .

دستور زبان جوزونی

1- مضاف و موصوف همیشه "ی" میگردد. مثال:

آدم خوب ---> آدمی خُب

2- حرف "د" ما قبل ساکن تبدیل به "ت" میشود. مثال:

پراید ---> پرایت

آرد ---> آرت

3- حرف "و" ساکن آخر کلمه به "ب" تبدیل می شود. مثال:

گاو ---> گاب

4- اصولآ در هر کجا که کسره قشنگ باشد فتحه بکار می رود و در هر کجا که فتحه کلمه را زیبا می کند کسره بکار می رود. مثال:

مثال برای فتحه:

فَرار ---> فِرار

مثال برای کسره:

اِمروز ---> اَمروز

حِیف ---> حَیف

5- صدای "ا" جایگاهی نداشته وبه "او" تبدیل می شود. مثال:

شما ---> شوما

کجا ---> کوجا

چادر ---> چادور

6- حرف "و" در قالب حرف ربطی به " آ " تبدیل می شود. مثال:

من و تو و حسن ---> منا تو آ حسن

اصولآ خود " آ " به عنوان یک حرف ربط به کار می رود. مثال:

من هستم، آ بابامم هستن.

7- حرف "ه" در لهجه جوزونی به نوعی نابود شده است. مثال:

بچه ها ---> بِچا

گربه ها ---> گُربا

"ه" در آخر کلمات فعل به "د" ساکن تبدیل میشود. مثال:

بِره ---> بِردِ

بشه ---> بِشِد

"ه" به "ی" تبدیل میشود. مثال:

بهتر ---> بیتَرِ

"ه" به "و" بدل می شود. مثال:

می آئیم ---> می یَایم

نکته: به غیر از اول شخص مفرد، حروف "خوا" به "خ" تبدیل می شود. مثال:

می خوای ---> می خَی

می خواین ---> می خَین

8- در برخی از افعال حرف "ی" به "اوی" تبدیل می شود. مثال:

می گی ---> می گوی

9- حرف اول کلمه " ب امری " باشد و حرف سوم "ی" باشد یک "ی" بعد از حرف "ب" اضافه می شود. مثال:

بگیر ---> بیگیر

بشین ---> بیشین

بریز ---> بیریز

ببین ---> بیبین

10- حرف "س" در آخر لغات به معنای"است" می باشد. مثال:

چه خبره؟ ---> چه خبِرِس؟

11- نکته جالب دیگر در مورد کلمه "پس" است که اغلب "س" آن حذف می شود. مثال:

کجایین پس؟ ---> کوجاین پَ؟

پس تو کجایی؟ ---> پَ تو کوجای؟

تبصره : در لهجه های اصیل جوزونی اصولآ "د" به "ز" تبدیل می شود. مثال:

گنبد ---> گنبِز

12- حرف "ی" در آخر کلمات حذف می شود. مثال:

چیز های زیادی هست ---> چیزا زیادی هست

بچه های اون محله ---> بِچا اون محله

آدمای این دوره زمونه ---> آدِما این دوره زِمونه

13- ساختار "د + فعل + د" به معنای تاکید بر انجام آن فعل است. مثال:

دِ بیا دِ

دِ برو دِ

دِ جَل باش دِ

و اما چند اصطلاح جوزونی:

14- جَخ به معنای "تازه" ---> من جَخ رسیدم (که در بعضی موارد با هم بکار می رود ---> من جَخ تازه رسیدم یعنی من همین الان رسیدم)

15- کلمه سیزده که سینزَ تلفظ می شود و نوزده که نونزَ و دوازده که دوازَ خوانده می شود.

16- فعل زیبای "اِسِّدَم" که می شود گفت کلمه "گرفتم" را داغون کرده و صرف آن به شرح زیر است:

اِسِّدم - اِسِّدی - اِسِّد -اِسِّدیم - اِسِّدید - اِسِّدند

17- فعل بِگم از جمله فعلهایی است که کسره حرف اول آن به "و" بدل شده و از استثنائاست. مثال:

بِگو ---> بوگو

بِگم ---> بوگَم

18- اصطلاح "جل باش" به معنای "عجله کن" که "ع" و "ه" اول و آخر کلمه از بین رفته است.

19- در اکثر موارد "ژ" به "ج" تبدیل می شود. مثال:

ماساژ ---> ماساج

پاساژ ---> پاساج

20- در بعضی مواقع صورت کلی کلمه و حروف دگرگون می شود. مثال:

جوجه ---> چوری سماخ پالون--->ابکش

کلاغ ---> غِلاغ اُ روسی--->کفش

مغازه ---> دوکون بوکه--->بطری

صبون ---> صابون چینه--->دیوار

سبا ---> فردا جَده--->جاده

چلالی--->سبد قوطی گوگرد--->کبریت

کویک--->کیک گل اُفتو--->گل افتابگردان

تاسکی--->تاکسی باخاری--->بخاری

چاچو--->چادر خیال--->خیار

چوق--->چوب اُ ---> آب

دُری--->بشقاب سلط--->سطل

مَچِد ---> مسجد تُمون--->شلوار

مَجمن---> سینی بزرگ تیریاک ---> تریاک

لام ---> لامپ موتول--->موتور سیکلت

در را پیش کن ---> در را ببند


منبع : nejebad.com



تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٠/٦/۳ | ۱٠:٢٤ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

کَهریزسَنگ شهری است در بخش مرکزی شهرستان نجفآباد استان اصفهان ایران. کهریزسنگ از قدمتی چند هزار ساله برخوردار است همانگونه که در یادداشتهای بجا مانده از زرتشتیان ساکن کوه آتشگاه بر میآید قدمت این شهر به زمان هخامنشیان بر میگردد.

کهریزسنگ محلی است که ساسانیان در آنجا به انبار سلاح و آذوقه جنگی اهتمام میورزیدند. نامگذاری کهریزسنگ به این دلیل است که نخستین انسانهائی که وارد این شهر شدند برای بدست آوردن آب اقدام به حفر کهریز میکردند اما هر آنچه میکندند به تکه های بزرگ سنگ برخورد میکردند. به همین دلیل نام این شهر را کهریز سنگ گذاشتند یعنی محل کهریزهای پر از سنگ. در سال 1379 نام این شهر به صفائیه تغییر پیدا کرد که دوباره و با مخالفت اهالی این شهر همان کهریز سنگ گذاشته شد. در کهریزسنگ غاری وجود دارد که درمورد آن افسانه های زیادی وجود دارد و مردم این شهر به دلیل ترس از این افسانه ها جرات داخل شدن به این غار را نداشتند به همین دلیل این غار همچنان اسرار آمیز باقی مانده است. عمدهٔ مردم کهریز سنگ را 5 طایفه بزرگ تشکیل میدهند که عبارتند از براتی، امینی، قربانی، شمسی و صالحی البته طایفه ههای دیگری هم در این شهر زندگی میکنند که همگی در سالهای اخیر به این شهر کوچ کرده اند. با وجود اینکه نزدیک به بیست هزار نفر در این شهر زندگی میکنند اما نامهای هوشنگ و منوچهر براتی و منوچهر امینی یک بار بیشتر استفاده نشده اند و هم اکنون در این شهر از این نامها فقط یک نفر بهره میبرد. البته نام فرشاد براتی هم از جمله نامهائی است که در این شهر از آن استفاده نشده و فقط برای دو نفر استفاده شده است.

این شهر از شمال به اصغرآباد، از جنوب به قهدریجان، از شرق به کوشک و از غرب به شهر گلدشت ختم میشود.

این شهر به علت قرار گرفتن در مسیر اصلی جاده اصفهان-نجفآباد از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است. اطراف شهر، باغات کشاورزی و دامداری وجود دارد و هنوز اکثر ساکنین به شغل های مرتبط با این موارد و مواردی همچون فروش مرغ و چینی مشغول هستند.

منبع : nejebad.com



تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٠/٦/۳ | ۱٠:٢٢ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()


پیشینه

این شهر در زمان شاه عباس صفوی در ۳۰ کیلومتری غرب شهر اصفهان تاسیس شده‌است. در دوره صفوی شهر نجف آباد با طرح شیخ بهایی و به پیشنهاد او به عنوان یک شهر جدید احداث شده‌است. در مورد انگیزه ایجاد شهر نجف آباد نظرات مختلف وجود دارد و مشهورترین این قول نذورات و عایدات موقوفات منطقه به وسیله کاروانی از اصفهان به سوی نجف اشرف می‌رفت که پس از پیمودن ۲۵ کیلومتر از حرکت باز ایستاد و دیگر پیش نرفت شیخ بهایی چاره را در این دید که با اذن شاه عباس محمولات شتران را هزینه بنای شهری کنند به نام نجف آباد وچنین شد که این شهر متولد شد در حاشیه این تاریخچه قصه‌هایی است که از آن می‌گذریم اما نام نجف آباد موید این نظریات و قول دیگر این است که تولید و گسترش صنایع نظامی که صنعت نجف آباد به تازگی توسط برادران شرلی به ایران آمده بود نیازمند موفقیت جغرافیایی خارج از شهر اصفهان بود و نجف آباد احداث شد تا صنعت گران اطراف آن کشور در این شهر گرد آیند و آمادگی دفاعی صفویان توسعه طلب را از طریق ساخت انواع سلاح‌های آتشین افزایش دهند سابقه صنایع دستی ریخته گری و فزونی صنایع ریخته گری نجف آباد در حال حاضر موید این قول است . (لغت نامه دهخدا / نشر سازمان لغت نامه ص ۳۵۷)

نقل شده که شاه عباس صفوی مقداری پول و جواهرات جهت مقبره علی اختصاص داد و تصمیم به ارسال آن به شهر نجف گرفت. با تدبیر شیخ بهایی از خروج این ذخایر از ایران جلوگیری شد و به کمک آن بنیان شهر جدیدی به نام نجف‌آباد گذارده شد.[۱]

نقل قول: راجر سیوری در کتاب خود می‌نویسد : شاه عباس و طراح اصلی شیخ بهایی با ایجاد شبکه‌های کامل آبیاری و ارتباطی و بنیان نهادن شهر بازرگانی و پر رونق نجف آباد در ۲۵ کیلومتری غرب اصفهان برای تهیه آذوقه شهر (اصفهان) زیر بنای زراعی استواری برای پایتخت جدید فراهم آورد سابقه تهیه مایحتاج خوراکی اصفهانی‌ها مانند : گوشت و میوه ولبنیات از نجف آباد که اکنون نیز کم وبیش دیده می‌شود موید این نظریات . اگر قبول کنیم که نجف آباد هر سه نظر فوق صحیح است پندار اشتباهی نیست یعنی از نجف آباد با پولها واجناس باز مانده از سفر نجف اشرف احداث شده و صنعت گران از روایای کشور در آن گرد آمده‌اند و شیخ بهایی با ایجاد یک قطب کشاورزی در اطراف مناطق مسکونی به شهر را قابل سکونت وخود کفا کرده‌است و یا این وصف که بزرگترین قنات ایران در زمان شاه عباس به نام قنات زرین کمر به طول ۹ فرسخ توسط ایشان ۱۱ جوی بزرگ می‌شده که این ۱۱ جوی به فاصله چند صد متر از یکدیگر و بصورت موازی غرب تا شرق شهر را طی می‌کرد و باغهای محاط به شهر را ابیاری می‌کرد . لازم به تذکر است شمال و جنوب شهر نجف آباد در دو طرف جاده اصلی اصفهان و خوزستان به نام ۵ جوبه و ۶ جوبه نجف آباد نقشه معماری و شهر سازی پیشرفته‌ای دارد که گفته می‌شود و نسخ اصلی آن که توسط شیخ بهایی ترسیم شده‌است و در موزه شهر لیسبون پایتخت پرتغال نگهداری می‌شود . نویسنده کتاب شیخ بهایی در کتاب آینده عشق ذکر کرده که طراحی و معماری و شیوه شهر سازی نجف اباد که بوسیله شیخ بهایی صورت گرفت نه تنها در ان زمان بی نظیر بوده بلکه پس از گذشت قریب به ۴ قرن همچنان مطلوب است . کوچه‌ها و محلات از شیوه و روش بسیار پشرفته علمی پیروی نموده به طوری که هنوز هم رفت و امد در کوچه‌های عموماً شمالی / جنوبی و شرقی و غربی آن شهر به صورت ساده و راحت انجام می‌شود . محلات طوری طراحی شده که مشکلات رایج در شهرهای مشابه را ندارد و اصولاً در این شهر درگیری‌های قدیمی و محله‌ای وجود ندارد و طراحی و معماری شهر نجف اباد بیانگر قدرت و دانش بی نظیر شیخ در زمینه شهر سازی و معماری است .

بقیه مطالب در ادامه مطلب



ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٠/٦/۳ | ٩:٥۸ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

عمارت عالی قاپو بی شک یکی از زیباترین عمارت های دنیا می باشد که افتخار اصفهانی ها هم به شمار می رود. شما در زیر می توانید به تفکیک مطالب به اطلاعات جامعی از آنها دست پیدا کنید.برای مشاهده هر یک از موضوعات روی تیتر آن کلیک کنید.

عالی قاپو نصف جهان

عمارت عالی قاپو ( ویکی پدیا )

عالی‌قاپو (به ترکی به معنی «در دو رنگ») ساختمانی است که در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده‌است و در ابتدا شکلی ساده داشته و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستوندار به آن افزوده شد. این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌است. ارتفاع آن ۳۶ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه‌پله‌های مارپیچ می‌توان به آنها رسید.....

عمارت عالی قاپو ( رشد شبکه ملی مدارس )
کاخ عالی قاپو عمارتی است که در غرب میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف اله سر بر افراشته و به عنوان یکی ازمهمترین شاهکارها ی معماری اوائل قرن یازدهم هجری از شهرتی عالم‌گیر برخوردار است . تاریخ ساخت بنا به 1054 هـ.ق باز می گردد و بانی آن بانی : شاه عباس اول می باشد.....

عمارت عالی قاپو ( شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی )

این قصر که درعهد صفویه ( قصر دولتخانه یا دولتخانه مبارک نقش جهان ) نام داشت نمونه منحصر به فردی از معماری کاخ های عهدصفوی است که در اوایل قرن یازدهم هجری به امر شاه عباس اول ساخته شده است. شاه صفوی, سفیران و شخصیت های عالیقدر را در این‌کاخ به‌حضور می پذیرفت....

عمارت عالی قاپو ( اصفهان من )

این قصر که نمونه منحصر به فردى از معمارى کاخهاى عهد صفوى است، در اوایل قرن یازدهم هجرى به فرمان شاه‏ عباس اول ساخته شد و شاه صفوى سفراء و شخصیت هاى عالى‏قدر را در این کاخ به حضور مى‏پذیرفته است. این کاخ داراى 5 طبقه است که هر طبقه تزئینات مخصوص دارد. در زمان شاه‏ عباس دوم به بناى اصلى افزوده شده و شاه و میهمانانش از تالار همین عمارت، مناظر و چوگان....

عمارت عالی قاپو ( سفر 365 )

اصفهان بی شک دیدنی ترین شهر ایران می باشد چون دارای یناهای تاریخی فراوان می باشد . یکی از این بناها که در میدان امام یا میدان نقش جهان قرادارد عمارت عالی قاپو است . این بنا در عین زیبایی بسیار, از رمز و راز زیادی نیز برخوردار است . اگر از بیرون به این عمارت نگاه کنید آن را چهار طبقه می بینید و هنگامی که وارد آن می شوید آن را پنج طبقه می یابید در ضمن هنگامی که کنار ستونهایی که درب ورودی کاخ در آنجا قراردارد بایستید می توانید با کسی که در ستون مقابل شما ایستاده به آرامی صحبت کنید و صدای همدیگر را بشنوید !
این بنای بی نظیر در زمان شاه عباس اول ساخته شده است.....

عمارت عالی قاپو ( تبیان )

مجموعه تصاویری بی نظیر از عالی قاپو را در این صفحه مشاهده کنید...

 

کلمات کلیدی : عمارت عالی قاپو،عمارت،عالی،قاپو،عمارت عالی قاپو اصفهان،آثار تاریخی اصفهان،آثار باستانی اصفهان،اصفهان،آثار صفویه اصفهان،صفویه،میدان نقش جهان عالی قاپو،عالی قاپو+اصفهان،اصفهان زیبا،عالی قاپو میدان امام اصفهان،40 ستون،اطلاعات جامع از عالی قاپو اصفهان،قاپو اصفهان،عمارت تاریخی عالی قاپو،تصاویر عالی قاپو اصفهان،فیلم عالی قاپو اصفهان،عکس 3 بعدی عالی قاپو،تصویر پریمیوم عالی قاپو،عکس قدیمی عالی قاپو



تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٠/٦/۳ | ۳:۱۸ ‎ق.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

 

برای مشاهده بقیه تصاویر به ادامه مطلب بروید.



ادامه مطلب
تاريخ : سه‌شنبه ۱۳٩٠/٦/۱ | ٦:٢٢ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

امکانات:

شامل یک سالن پذیرایی جدید واقع در ایستگاه اول ویژه طبخ و عرضه غذاهای ایرانی و فست فودها، ایجاد پارک بادی مخصوص بازی کودکان، افتتاح اولین مرکز بولینگ اصفهان و نیز افتتاح رستوران بزرگ و محل مخصوص برگزاری جشن ها و همایش ها به ظرفیت ۸۰۰ نفر واقع در ایستگاه دوم (قله کوه صفه) است که با بهره برداری از آنها به جاذبه های تفریحی این مجموعه اضافه شده است.
گفتنی است با هماهنگی با شهرداری اصفهان قرار است طرح توسعه تله کابین صفه اصفهان در آینده نزدیک به  اجرا درآید.
با اجرای این طرح خط دوم تله کابین صفه از قله کوه صفه شروع و تا قله شاهین دژ – اثر تاریخی به جا مانده از دوره سلجوقیان – امتداد خواهد یافت.

تصاویر :

 

 

برای مشاهده بقیه تصاویر به ادامه مطلب بروید.



ادامه مطلب
تاريخ : سه‌شنبه ۱۳٩٠/٦/۱ | ٦:۱٠ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()

سابقه تاریخ اصفهان به قدمت تاریخ ایران است.بنای اصفهان را به طهمورث، سومین پادشاه از سلسله پیشدادیان نسبت داده اند، اصفهان در تاریخ قدیم به نام (گی) در پارس علیا معرفی گردیده، این شهر محل تقتطه رههای عمده و اقامتگاه سلطنتی پادشاهان هخامنشی بوده است.


برای مشاهده بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید.



ادامه مطلب
تاريخ : سه‌شنبه ۱۳٩٠/٦/۱ | ٥:٥۸ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا معینی | نظرات ()
.: Created By Reza Moeini-OMIGO :.